Monthly Archives: april 2012

Soligt långpass

Äntligen fick vi till ett långpass. Eller ett långpass med mina mått mätt i alla fall. Eftersom jag som längst tagit mig 10 km (så vitt jag kommer ihåg) sen jag blev gravid för lite drygt 2 år sen, och det bara hänt vid ett fåtal tillfällen. Med den historiken får man allt lov att kalla dagens dryga 12 km för ett långpass va?!

Underbart väder – soligt och varmt. Mamma som barnvakt. Glad och nöjd liten tjej som knallade runt i mammas trädgård när vi begav oss av hemifrån. Ingen stress. Inga tidsmål. Ingen press. Vätskebälte med mig så jag inte skulle då av törst i värmen. Och så trevligt sällskap då förståss. Som upplagt för ett riktigt trevligt långpass.

Vi började med att springa den vanliga grusvägen som vi brukar springa när vi besöker mina föräldrar. Efter drygt tre kilometer vek vi av in på en skogsväg och vidare  ner förbi ortens badplats. Sneddade över en parkeringsplats och in på elljusspåret. Efter en dryg kilometer på det kom vi sen ut till stora vägen som ledde till Mariannelund. Vi det här laget hade vi kommit sex kilometer. Där hade vi tänkt springa längs med stora vägen tillbaka till mina föräldrars hus – en sträcka på drygt 5 km. Men det kändes inte så lockande. Varför springa fem km på en relativt traffikerad asfaltsväg (där vi givetvis inte kunde springa i bredd och prata med varandra) när vi istället kunde vända och ta samma trevliga skogsvägar och elljusspår hemåt igen. Sagt och gjort.

Rundan landade till slut på 12,1 km. Väldigt lugna kilometer. Och med flera stopp  av varierande längd – för att diskutera vägval eller dricka lite vatten eller gå på toaletten eller kolla på en karta… mys helt enkelt. Kändes mer som en trevlig utflykt än ett träningspass (fast träningen får man ju så klart på köpet). Det enda som kändes lite slitet dom sista kilometrarna var låren och knäna. Dom är ju mer vana vid 5-8 km.

Väl hemma la vi oss och myste i solskenet – jag i bara sport BH och tajts – snart är sommaren här :-)

Just det, dagens bilder blev bara några tagna innan vi gav oss av (visst matchar vi fint?!) Hade åter igen ingenstans att förvara min iPhone under turen. Har fått tips på en hållare som heter Spibelt som jag tänker kolla in. Som ni ser är den lilla fickan på mitt Newline-vätskebälte näst intill obefintlig – får max plats med en nyckel. (För övrigt är bältet bra iofs).

Distans: 12,1 km
Tid: 1:22:52
Snitt: 6:51 min/km

Annonser
Categories: löpning | Etiketter: , , | 2 kommentarer

Föreläsning & träning på löplabbet

Tittade in på Träningen och livets blogg här om dagen och fick ett jättebra tips. Löplabbet tjej på Östra Hamngatan (Göteborg) har den 2 maj bjudit in Runday att hålla i en föreläsning och ett löppass. Jättekul! Det kan man ju inte missa! Är det någon mer som ska dit?

Categories: löpning | Etiketter: , | 2 kommentarer

Härlig helg i Småland

Nu är vi på besök hos mina föräldrar. Långhelg. Vi ska stanna ända till på tisdag. Min bror är också här med sina två barn, så det är verkligen full rulle.
Men mitt i det organiserade kaoset lyckades jag och mannen ändå ta oss ut på en liten löptur. Lagom tills det började regna i och för sig, men det gjorde inte så mycket. När det är 15 grader i luften blir det inte kallt ändå. Sex (halv)lugna kilometer på en relativt kullig/backig grusväg. Inte en bil i sikte och massor av fågelkvitter. Härligt!

Nu hägrar påsen med lördagsgodis. Väntar bara på att liten ska somna först. Onödigt att introducera henne för godis redan.

På måndag hoppas vi få in ett (för oss) långpass – över tio kilometer ska det bli i alla fall – det var länge sen sist.

Om ni undrar över avsaknaden av bilder i dagens inlägg så beror det inte på att det inte fanns saker att fotografera, utan på att jag inte löst hur jag ska få med mig min iPhone ut när jag inte springer med jacka eller väst. Ska googla/leta efter alternativ till armhållaren när jag får tid.
Fördelen med att inte kunna få med mig den är att det inte blev ett endaste litet stopp under dagens tur – annars brukar fotograferingen funka som en bra ursäkt :-)

Distans: 6 km
Tid: 38:44 min
Snitt: 6:27 min/km

Categories: löpning | Etiketter: | 1 kommentar

Ett pass för pannbenet

När det var dags att ge mig iväg på kvällens löppass både regnade och blåste det ute. Såg inte alls lockande ut. Jag hade till på köpet bestämt mig för att springa upp till Änggården (och ja, det är uppförsbacke i stort sett hela den dryga kilometern dit) och en i övrigt rätt så kuperad slinga. Med andra ord riktigt träning, framför allt för pannbenet. Det var min tanke i alla fall.

Började i lugnt tempo. Ville inte bli andfådd det första jag gjorde. Går jag ut för hårt blir oftast hela passet mycket jobbigare.
Men den jobbiga känslan uteblev. Helt. Och efter ett tag slutade det även att regna. Och jag joggade runt uppe i Änggården och bara njöt. Bort från asfalten och bort från alla bilarna. Några änder som sällskap, och en och annan löpare som liksom jag trotsat regnskurarna. Och så dryga kilometern nerförsbacke som avslutning på rundan. Kan det bli bättre?!

Sträcka: 5 km
Tid: 32:57 min
Snitt: 6:36 min/km

Categories: löpning | Etiketter: , | 5 kommentarer

Äntligen annat än asfalt

Visst är det skönt, speciellt på vintrarna, att ha en evighetslång cykelbana precis bakom knuten. Och visst är det perfekt att den har uppmätta kilometermarkeringar som man kan använda till intervallträningen. För att inte nämna det ideala i att det är så lättkört där med barnvagnen. Men det blir ju en aning enformigt i längden. Och inte optimalt för kroppen med bara asfaltslöpning.
Därför passade jag idag på att ta en lite annan runda än vad jag brukar. Totalt sju kilometer varav ungefär tre av dom i ett rätt så kuperat elljusspår (Ruddalen). Mer backar än vanligt, eller snarare så går det mestadels uppför halva vägen och mestadels nerför andra halvan. Turligt nog i nämnd ordning sett från vår lägenhet – annars hade det nog känts betydligt drygare.

Dagens pass blev lugnt och behagligt, men med några pulshöjningar i dom värsta uppförsbackarna. Skönt och bra på samma gång – borde verkligen lägga in fler sådana pass!
På dagens pass var det också premiär för min nya iPhone-hållare. Tyvärr inte speciellt bekvämt… kändes som jag behövde spänna åt den rätt så hårt för att den inte skulle hoppa upp och ner och förlorade då en del av blodtillförseln ner till handen. Fick till och med byta och sätta den på andra armen ett tag för att det kändes så obekvämt. Funderar på om det finns något bra kombinerat vätskebälte som har tillräckligt stort fack för en iPhone – någon som vet?

Idag har jag förresten anmält mig till Blodomloppet. Det blir fem kilometer. Känns som jag haft siktet inställt på dom där sub 27:30 ett tag nu, och då känns som ett bra tillfälle att göra ett försök. Sen blir det troligtvis tio kilometer på Varbergsloppet i mitten av Juli. Jag har sprungit delar av den sträckan tidigare, när jag varit på besök i Varberg, men aldrig hela loppet. Spännande! Och så klart fem kilometer på iFormloppet i slutet av sommaren.

Distans: 7 km
Tid: 46:24 min
Snitt: 6:38 min/km

Categories: löpning | Etiketter: , | 3 kommentarer

Normala kvinnor

Fick idag hem den näst sista av de sport BH:ar jag ska ha med i mitt test – Swegmarks modell utvecklad av Magdalena Forsberg.

Jag har ännu inte hunnit testa den (den åker på till kvällens löppass) men första intrycket är gott. Gillar nämligen starkt att medföljande produktbroschyr visar ett utbud av underkläder som sitter på en kvinna med normal snygg kurvig kroppsform! Alldeles för ovanligt nu för tiden!

Siktar på att ha hela testet klart i slutet av nästa vecka.

Categories: träningsprylar | Etiketter: , , | 4 kommentarer

Revansch!

Dagens intervallpass blev inte bara av, utan det blev jäkligt bra också! Borta var tungheten och segheten i kroppen som jag kände under torsdagens pass och tillbaka var min normala form. Och hoppet om en sub 27:30-tid på Blodomloppet (5 km) om en dryg månad har med det återvänt.

Startade passet med två kilometer lätt uppvärmning i strax under 7-minuterstempo. (Bra där!)
Första 1000m – inga större problem. Tempot kändes bra. Blev lite oroad att jag gått ut för hårt när jag klockade intervallen på 5:23.
Andra 1000m – Även denna kändes bra och slutade på 5:21
Tredje 1000m – Åter igen en bra känsla. Sista 100m började det ta emot. 5:23 i sluttid.
Fjärde 1000m –  Här började det bli riktigt jobbigt. Sista 300m var en plåga och mjölksyran sprutade i både armar, ben och ansikte (?). När klockan stannade på 5:19 började jag bli riktigt orolig att jag tagit ut mig för hårt och inte skulle klara sista tusingen.
Femte 1000m – Var riktigt tung redan från början. Och efter 500m kände jag bara för att tvärbryta och sätta mig ner. Och hade det inte varit sista intervallen och målet så nära hade jag nog lagt av. Men jag pressade på. Och faktiskt – sluttiden även på denna intervallen blev 5:19.
Efter att ha suttit ner och vilat i 3-4 minuter joggade jag långsamt hemåt. Trots extremt lågt tempo gick pulsen som vanligt upp till över 160 med en gång. Det där med nervarvning är inget min kropp har förstått sig på.

Sammanfattningsvis ett rätt perfekt intervallpass där jag gav vad kroppen hade att ge (utan att dö på kuppen).

Efter avslutat pass var jag skitnöjd. Enligt McMillans träningstabeller ska mina tusingar ligga mellan 5:23-5:35-tempo. Och det fixade jag ju med råge!

Distans: 8 km
Tid: 47:31 min
Snitt: 5:56 min/km (intervallerna, se ovan)

Categories: löpning | Etiketter: , | 7 kommentarer

Älskade helg

Efter en härlig sovmorgon sitter jag nu och äter en långfrukost i lugn och ro. Mannen har gett sig iväg på en löptur med liten i vagnen. Underbart! Själv laddar jag för ett lite mer kvalitetsinriktat löppass i eftermiddag. Om jag känner mig peppad? Not really! Men jag hoppas lusten kommer när jag jag väl börjar byta om, och jag hoppas framför allt att kroppen känns lite piggare än under förra passet!

Igår hade vi en härligt slapp familjedag som påbörjades med att skriva på försäljningen av vår kolonistuga. Det blev alltså varken visningar eller budgivning – lite antiklimax men samtidigt väldigt skönt att allt är klart. Nu kan vi börja leta hus lite mer seriöst (måste först bara bestämma oss för vart vi vill (och kan) bo).

Godis- och kakdetoxen under veckan har gått bra. Suget har definitivt varit som störts vid runt 3-4 på eftermiddagarna, men förutom några Mariekex en eftermiddag så har jag lyckats hålla mig ifrån sockret. Jag har också försökt dra ner lite på kolhydraterna, framför allt på våra middagar som varit mer GI-betonade. Och även om det har funkat så känner varken jag eller mannen att det är ett upplägg som passar oss i längden. Vi ska absolut försöka få i oss mer protein, och detta på bekostnad av kolhydraterna, men att nästan utesluta kolhydrater helt från vissa måltider passar inte oss.


Men igår var det lördag, och lördagarna innebär fortfarande en liten påse noga utvalt lördagsgodis. Felet med gårdagen var att jag, när vi var ute och fikade/lunchade, tänkte att lördagen var helt sockertillåtande och istället för nått rejält och mättande beställde in pannkakor med grädde och sylt och på det en kanelbulle. Hallå, hur tänkte jag där?!! Jaja, ingen större skada skedd. Back on track idag. Ska som sagt bara lyckas peppa mig själv för den där löprundan först…

Categories: Mat, träning | Etiketter: , , | 2 kommentarer

Den här bloggposten vaccinerar 95 barn

Just nu söker UNICEF en hälsospecialist till konfliktområden i Afghanistan. I tjänsten ingår bland annat att massvaccinera miljontals barn mot stelkramp, polio och mässling.

Jag skulle gärna ta mig an uppdraget, men eftersom jag inte kommer loss så publicerar jag den här bloggposten istället. Då vaccinerar jag nämligen 95 barn runtom i världen mot stelkramp tillsammans med Apotek Hjärtat. Det är också bra.

Jag är med UNICEF i kampen för varenda unge. Vill du också vara med och förändra barns liv? Bli Världsförälder här: unicef.se/bli-varldsforalder. För 100 kronor i månaden är du med och ser  till att barn över hela världen får vaccin, medicin, rent vatten och utbildning.

Foto: © UNICEF/Asselin

Har du en blogg och vill vaccinera ytterligare 95 barn? För varje bloggare som publicerar den här bloggposten mellan 16 april och 13 maj så skänker Apotek Hjärtat 95 stelkrampsvaccin. Läs mer och hämta bloggmaterial på unicef.se/sprid-budskapet/bloggkampanj

Categories: Okategoriserat | Lämna en kommentar

Ibland vill kroppen inte eller…

…Intervallerna som blev ett distanspass. Båda hade funkat som rubriker på det här inlägget.

Jag har känt mig väldigt trött dom senaste dagarna. Borde inte lida av sömnbrist för förutom en sällsynt nattmattning natten till idag så har jag sovit ungefär dom timmar jag behöver. Hoppas inte någon sjukdom ligger på lur, men jag känner mig varken febrig, förkyld eller har halsont så…. är bara trött helt enkelt.

Så lusten att ge mig ut och springa idag var lika med noll. Och orken likaså. Men det skulle ju göras. Och 99% av gångerna jag känner så här innan ett pass så mår jag betydligt bättre efteråt. Bra att ha i bakhuvudet när det känns motigt.
På schemat stod intervaller. Tusingar. Började med 2 km lugn uppvärmning för att få igång kroppen. När dom var avklarade kändes kroppen fortfarande alldeles tung och orkeslös. Körde ändå på med första intervallen, men beslutade mig efter bara 300m för att avbryta. Det kändes inte som jag gjorde min kropp en tjänst genom att fortsätta pressa. Istället slog jag av på tempot igen och körde resten av rundan som ett lugnt distanspass. Efter drygt 3 km tittade jag upp mot himlen och såg dom mörkaste molnen komma emot mig. Befarade att det skulle bli ösregn och vände hemåt, men klarade mig undan med bara lite duggregn. På vägen hem sprang jag förbi baksidan av Pågens bageri och det luktade helt FANTASTISKT av nybakade bullar! Det brukar vara plågsamt att springa förbi där i vanliga fall, men på grund av min sockerdetox som jag varit igång med sen i måndags så var det idag till och med ännu mera smärtsamt än vanligt.

 

Ni som följer högerkolumnen och min tränings för April månad. Nej, jag har tyvärr inte glömt att fylla i styrketräningsdelen. Här har inte plankats en enda minut på över en vecka. Suck! Att det ska vara så svårt…

Sträcka: 6,7 km
Tid: 45:32 min
Snitt: 6:48 min/km

Categories: löpning, träning | Etiketter: , | 2 kommentarer

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.