Monthly Archives: juli 2012

Snart börjar det…

På onsdag är det dags. Då startar min utmaning. Den största tränings- och matutmaning jag någonsin gett mig in på – utan tvekan!

Känslan? Spänd förväntan. Beslutsamhet. Oro. Ångest. Glädje. Det växlar verkligen just nu. Och det är inte träningsdelen som oroat mig mest, utan maten. Kanske beror det på att jag haft tillgång till matprogrammet i en vecka, men träningen vet jag fortfarande inte så mycket om. Dagens träning finns först tillgänglig den dagen den ska göras. Kan tycka det hade varit bra om åtminstonde första dagens träning låg uppe ett tag innan, så man haft tid att förberedda sig – framför allt mentalt. Men men…

Första dagen (dvs onsdag) kommer bli lite extra knepig eftersom jag delvis kommer befinna mig i en bil på väg mot Göteborg. Men jag har gjort en detaljerad plan och skrivit in all mat på Viktklubb – återstår bara att följa den planen!

Middagarna (och därmed också lucnhen till dagen efter) som är planerad för den första veckan är:

  • Fritatta med antingen Keso eller egen fetakesella
  • Kycklingwok med bulgur
  • Pasta med köttfärsröra
  • Tacos
  • Stekt rödspätta med egen kesellaremoulad, potatis och morötter
  • Parmesanbiffar med bulgur

Alla recepten är antingen tagna från World of shapes egen hemsida alternativt omgjorda för att stämma in någorlunda enligt deras rekommendationer. Jag kommer troligtvis ligga lite högre i kolhydrater än vad som rekommenderas, men samtidigt väldigt mycket lägre än vad jag brukar. Good enough!
Ser där emot inte fram emot att återse vågen efter fyra semesterveckor utan någon närkontakt!

Vill passa på att rekommendera två andra kämpar som kommer köra (och blogga om) Run4Fun under augusti månad. Gå in och följ Linda och Pernilla!

Bilden på Parmesanbiffarna är lånad från Må bra:s hemsida. Förhoppningsvis kommer mina egna att se lika smarriga ut!

Annonser
Categories: Mat, veckomeny | Etiketter: , | 6 kommentarer

Varmt löppass

Äntligen fick vi till ett litet löppass (tack mamma för barnvaktandet).

Det var fortfarande sol och varmt ute när vi gav oss iväg vid halv sju-tiden på kvällen. Eftersom det är världens mygginvasion här valde jag att springa i långa tights och T-shirt. Inte en jättebra outfit kände jag rätt så snabbt. Myggen springer man ju ifrån, och linne och shorts (eller löparkjol om jag haft någon) hade varit ett betydligt bättre val idag. Jaja, när vi kom in i skogen tog jag av mig tröjan och sprang i bara sport BH. Det funkade alldeles utmärkt :-)

Vad som inte funkade fullt lika utmärkt var mina ben (tunga av träningsvärk) och min kondition (förhoppningsvis beroende på den höga luftfuktigheten). Vägen ut till vändpunkt funkade hyfsat bra men på vägen hem valde jag att göra flera småstopp för att samla nya krafter. Allt som allt ändå godkänt – och skönt att äntligen komma ut!

Nu är det bara fyra dagar kvar till Run4Fun-starten! Spännande!

Sträcka: 7 km
Tid: 45:41 min
Snitt: 6:32 min/km

Categories: löpning | Etiketter: , | Lämna en kommentar

Lekträning med myggkrydda

Idag har vi haft en riktigt härligt familjedag i solskenet. Frukost utomhus, bad, glassätning och veteranbilstävling (alltså inte som deltagare, men det var lite kul att strosa runt och titta på och rösta bland alla gamla bilar).

Någon tid för träning har vi varken haft tid eller lust med. Eller kanske framför allt inte lust. När solen för en gång skull skiner finns det annat man vill göra. Först vid halv tio på kvällen, när den värsta hettan hade lagt sig (och även vår dotter) kröp träningslusten fram. Då kändes det alldeles för sent (och mörkt) för att ge sig ut på någon löprunda. Istället körde vi en liten improvisation i mina föräldrars trädgård.

Det vi redan visste innan, men valde att ignorera, var att trädgården just nu är smäckfull med mygg (det var ju översvämning här för några veckor sedan vilket gjort att myggorna frodas). Därför såg träning ut ufg såhär.

2×30 sek ostadia sidoplankor (medan man viftade bort myggor med den andra handen)
1×45 sek rak planka (här var det bara att bita ihop och bli biten – fanns ingen hand att vifta med)
10 varvs löpning runt en superkort runda på trädgården (i ett försök att springa ifrån myggen – jag råkade istället svälja en vilket var minst sagt otrevligt)
15 situps med punches (varför tog jag shorts på mig?!! Varje punch innebar en smäll på en ny mygga som försökte sätta sig)
3 snabba varv runt huset

Sen gav vi upp utomhusdelen och fortsatte inne på köksgolvet med
2×30 sek sidoplanka
1×45 sek rak planka
10 armhävningar på knä

Så där – alltid något i alla fall. Och kul hade vi medan vi gjorde det (även hunden var med på ett hörn). Får se hur många myggbett jag kan räkna till i morgon?!!

I morgon fortsätter vi att njuta av solen, men kanske att kvällen kan bjuda på en liten löprunda också…?

Categories: träning | Etiketter: | 4 kommentarer

Motivationsdipp

De senaste dagarna har träningen varit lite si sådär. Och maten har varit katastrofal. Eller… den har ju varit väldigt god, men alldeles för mycket socker, alldeles för mycket småätande och alldeles för lite riktig lagad mat.

Nedräkningen inför Run4Fun har känts tung. Motivationen har inte varit speciellt hög. Har googlat runt en del på matrekommendationer och recept (går att hitta rätt mycket om man letar på Fitness Fighten – det är ju samma matupplägg). Maten har känts oinspirerande och det har känts jobbigt att behöva vända upp och ner på hela mitt matupplägg. Hur ska jag hinna det liksom, när så mycket av min lediga tid kommer gå åt för att lyckas få in träningen?!!

Projektet har känts stort. Näst intill övermäktigt. Så därför har jag nu försökt att bryta ner det i bitar. Funderat på vad det är jag vill uppnå. Och vad det då är jag behöver att prioritera.

Det jag med hjälp av Run4Fun vill uppnå är (i nämnd ordning):
1. Stärka min rygg och förbättra min kroppshållning så jag förhoppningsvis på sikt får en mer balanserad kropp som funkar bättre både till träning och till vardags.
2. Jobba med min löpning i hopp om att så småningom kunna springa (jogga) milen under 60 lätt och ledigt.
3. Få bort några kilon från vågen och framför allt krympa mitt magmått.

Och när målen med min medverkan väl var tydliga blev prioriteringarna väldigt lätta att göra.

Mitt fokus kommer under Run4Fun att ligga på (även detta i nämnd ordning):
1. Att genomföra alla funktionella stretchar i programmet så bra jag någonsin kan alla dagar i månaden.
2. Att genomföra styrkedelarna i programmet alla dagar min kropp förmår (förväntar mig en del träningsvärk i början men ska verkligen försöka jobba mig förbi det).
3. Att fullfölja löpdelarna i programmet alla dagar jag ser det praktiskt möjligt.
4. Att äta en väl balanserad kost med runt 1500 kcal/dag. Att registrera allt på Viktklubb och låta mig inspireras av Run4Funs rekommendationer (framför allt för att öka på min mättnad och få bort mitt sockerbehov) men samtidigt fortsätta laga en del av mina gamla maträtter men använda sunt förnuft i valet och tillagningen av dem.

Och när jag nu kommit fram till det börjar motivationen att komma tillbaka igen. Provade min bikini tidigare idag (tänker ha den på före- och efterbilderna) och det var verkligen inte en vacker syn (tänker den negativa sidan av mig)! Mycket förbättringspotential (tänker den positiva sidan av mig)!
Körde också ett styrketräningspass (med hjälp av Active 2) tillsammans med mannen i kväll och avslutade det med lite ”kvaststretch” från Moas program. Så där – då var jag på banan. Bara en vecka kvar till start nu!

Men först en sväng ner till Småland igen… nästan två veckor kvar av semestern! :-)

Categories: Mat, Styrketräning, träning | Lämna en kommentar

Marknadsjoggen i Särna 2012

Uppladdningen var långt ifrån perfekt inför dagens lopp. Somnade runt ett på natten. Vaknade från och till flera gånger (av okänd anledning). Kunde, som tur var, ta sovmorgon. Hade precis fått i mig ett par mackor till frukost när Jonas sa att nu var klockan elva och vi var tvungna att åka ner och anmäla oss om vi skulle springa. En hastig blick ut genom fönstret visade att det ösregnade. Termometern stod på 8 grader. Och den varma löpargarderoben hade inte packats ner i väskan (hur tänkte jag där?!!) Sa ändå; visst, anmäl mig så får vi se om jag springer (kostade bara 50 kr).
Att springa på tom mage är inte min grej så sen ställde vi oss och kokade pasta. I valet och kvalet mellan total energibrist eller håll fick det ändå bli ett matförsök. En timme innan loppet fick jag alltså i mig lite pasta och en korv. Hmmm…?!!

Efter denna uppladdningen var mina förväntningar minst sagt lågt ställda. Men när vi kom ner till startplatsen hade regnet i stort sett upphört, och känslan i kroppen var bra. Hade siktet inställt på sub 58:30 vilket skulle ge ett km-snitt på 6:30. Första kilometern gick på 6 blankt, men känslan var fortfarande bra så jag fortsatte. Och den goa känslan höll i sig, backe upp och backe ner, ända till 6 km. Där började jag känna mig rejält sliten. Lagom till det var dags att ta mig igenom den två kilometer långa stig/gräs/skog/sand-stigen som jag skrev om här om dagen. Oj oj oj… här hamnade jag över 7 minuter på kilometern. Men lite krafter fanns det ändå kvar efteråt. Till och med tillräckligt för en liten spurt. Gick in på 56:09 med en snittid på 6:14. Helt klart godkänt med tanke på form och banprofil!

Min vanligaste kommentar innan ett lopp är; Varför gör jag egentligen det här?! Och min vanligast kommentar efter loppet är: ”Det här var det sista loppet jag någonsin springer”. Men så kändes det faktiskt inte idag. Jag hade för en gång skull lyckats sätta ett tillräckligt realistikst mål för att jag skulle kunna både uppnå och slå det – mycket skönt!
Kanske vi är här uppe i Särna även nästa år när det är dags för Marknadsjoggen. Och kanske jag då beslutar mig för att göra ett försök att slå dagens tid.

Distans: 9 km
Tid: 56:09 min
Snitt: 6:14 min/km

Categories: löpning, Tävling | Etiketter: , | 7 kommentarer

Ny rekning av Broarna Runt

De har visst ändrat delar av bansträckningen för loppet sen förra året. Snyggat till ”strandpromenaden” så den kan ingå i loppet. Dessutom förlängt loppet från 8,5 till 9 km. Så idag begav vi oss ner för att testspringa de delar av banan som vi inte sprang här om dagen.

Såg fram emot att få slippa den långa uppförsbacken som låg 1,5 km från mål på den gamla bansträckningen. Men efter att ha provsprungit den nya biten önskar jag den gamla bansträckningen tillbaka igen. Istället för asfalt består nu de sista två km av loppet av gräs, grus, sand, steniga stigar och till och med en smal träspång… Jättemysigt på träning men på tävling…?!!

Resten av sällskapet (var ute med mannen och min svägerskas man) sprang 8 km. Själv valde jag att avsluta dagens pass efter 5,7 eftersom mina lår kändes alldeles för tunga efter onsdagens träningspass. Det sista man vill ha när det är tävlingsdags är mjölksyra i första uppförsbacken! Hoppas det inte var dumt av mig att springa idag.

Sträcka: 5,7 km
Tid: 36:51 min
Snitt: 6:28 min/km

Categories: löpning | Etiketter: , | 2 kommentarer

Keso och Kesella så det sprutar ur öronen?!!

Sitter och letar mat/recept inför Run4Fun. Det är ju samma matupplägg som i FitnessFighten. Och allt jag ser är Keso och Kesella. Över allt. Jag som inte alls är förtjust i varken Keso eller Kesella. Hur ska detta gå???

Och hur ska det gå med mina ”vanliga” maträtter. Alla grytor framför allt. När jag ätit enligt Viktklubb så kan jag ju bara dra ner på fettet och äta i stort sett det samma som vanligt. Köttfärssås, köttgryta, kycklinggryta… är det meningen att man ska slänga i Kesella där istället för t.ex. Laga lätt? Eller får man använda lättmjölk och reda med Majzena eller mjöl? De flesta recept verkar gå ut på att man ska äta en kött/fisk/kycklingbit med bulgur/fullkornspasta/ris och grönsaker, och sen ha smaksatt Kesella eller Keso till. Låter inte jättespännande! Ni som kört FF – hjälp! Vad gjorde ni för smaskiga alternativ?

Och mellanmålen? Åter igen massor av Keso och Kesella. Jag kommer ju käka Keso och Kesella tills det sprutar ur öronen. Vill ju hitta ett hållbart koncept som funkar i längden – att tvinga i mig saker jag inte tycker om känns inte så hållbart direkt…

Categories: Mat | Etiketter: , | 13 kommentarer

Inför Marknadsjoggen i Särna

Förkylningen är nästan borta, och jag var ju bara tvungen att testa formen lite inför fredagens lopp. 8,5 km är det som ska avverkas på relativt kuperade asfaltsvägar.

Det kändes rätt så tungt i uppförsbackarna (speciellt den sista stora backen) men återhämtningen var ok nerför. Inga stopp och ingen gång behövdes.
Ska bli spännande att se hur det går på fredag med tanke på hur min kropp brukar reagera när det är tävlingsdags (dvs hög puls och all ansträngning känns 100 ggr värre än den gjort på träning trots samma eller lägre tempo).

Sträcka: 8,5 km
Tid: 54:13 min
Snitt: 6:23 min/km

Categories: löpning | Etiketter: , | 4 kommentarer

Goda frukter?

Som ni vet kör jag igång Run4Fun den 1 augusti. Parallellt med det funderar jag på en annan utmaning – att testa frukt.

Jag är vansinnigt dålig på att äta både frukt och grönsaker. Min tanke är att under augusti testa en ny frukt eller bär varje dag. Och för mig är i stort sett all frukt ”ny frukt” eftersom jag nästan inte smakat något (förutom det verkliga standard som äpplen och banan). Så nu vill jag ha hjälp med förslag. Vad har ni för frukt och bärfavoriter? Granatäpple har jag förstått att man bör testa. Men vad mer? Bombadera mig med förslag!

Categories: Mat | Etiketter: | 9 kommentarer

Vinnaren av startplats i Run4Fun är nu utsedd

Nu har det ÄNTLIGEN blivit dags att utse en vinnare i tävlingen om en startplats till augusti månads Run4Fun. Någon som, tillsammans med mig, ska kämpa sig igenom de 30 träningstimmarna och komma ut på andra sidan som en starkare löpare med en mer funktionell kropp. Peppad till tusen för ett fortsatt liv (!) som löpare. För även om vi hårdsatsar i just augusti så gör vi väl detta för att kroppen ska hålla i många många år framöver?!!

Och det har inte varit lätt att utse en vinnare ska ni veta. 16 tappra deltagare har anmält sitt intresse. Bland dessa plockade jag ut de fem som jag tyckte hade de bästa motiveringarna, och sen bad jag familjen (6 personer) om hjälp att utse vinnaren. Det blev en hård kamp och till slut fick vi rösta. Kunde jag skulle jag ge er alla en startplats, men jag hoppas verkligen på att ni som nu inte vunnit ändå tänker hänga på?! För i augusti kör vi!!!

Vinnaren är… *trummvirvel* – Malin Söderberg
Motiveringen löd:
”Jag är nybörjare när det gäller löpning, har kommit igång under våren.. Men skulle behöva ”något extra” för att komma vidare. Har besvärats av en ond höft och inte hittat mitt löpsteg. Jag skulle bli överlycklig om jag fick chansen att få träna min kropp och min löpteknik för att få ett långsiktigt hållbart löparliv.”
Mer info kommer till dig på mailen.

En liten rapport om mig så här vid sidan av. Just nu sitter jag uppe i Särna där jag är för att besöka min svärmor och övrig familj på mannens sida. Det var en tuff bilresa på 10 timmar upp hit igår, och detta i kombination med en förkylning jag dragit på mig har gjort att jag är SÅ trött och matt! Så just nu gör jag inte många knop. Försöker mest vila mig i form till fredagens lilla tävling. Då går nämligen ett lokalt lopp av stapeln – Broarna Runt. Tror sträckan är drygt 8 km. Vi får se om jag känner mig tillräckligt frisk för att ställa upp när det väl blir dags. Eventuellt att jag och mannen joggar runt tillsammans med barnvagnen – då har man i alla fall en ursäkt om man kommer sist ;-)

Categories: Utlottningar/tävlingar | Etiketter: | 1 kommentar

Blogga med WordPress.com.