Monthly Archives: november 2012

Sportlife 2013

Sportlife får det bli. Och ett 10-gångers kort till att börja med. Känns inte värt att köpa ett årskort med tanke på att jag troligtvis bara komma hinna träna där en gång i veckan. Och just nu har Sportlife erbjudande om ett 10-gångers kort för 450 kr. Helt ok.

Men frågan är då – vilket/vilka pass? Vad låter mest spännande? Motiverande? Peppande? Roligt? Här är några förslag jag tittar på.

BODYBALANCE®
Hitta inre och yttre energi och harmoni. Stressa av med ett psykiskt och fysiskt välgörande pass. Ett pass där vi tränar styrka, rörlighet och balans med fokus på andningen till skön och avslappnande musik.
Kommentar: Körde några Bodybalance-pass när jag var på träningsresa i Portugal och gillade det skarpt. Inte så konditionskrävande dock.
BODYJAM®
Ett dansant träningspass med attityd! Släpp loss och svettas med coola moves till den senaste musiken.
Kommentar: Dans! Om bara koreografin inte är så svår så tror jag verkligen jag skulle älska detta. Kanske om man hänger på redan från första passet (ny koreografi) att det skulle funka?!
CXWORX®
Kort och kraftfullt pass som stärker och formar din kropp!
Ett perfekt pass för dig som vill träna mage, rygg och säte och samtidigt förbättra din funktionella styrka och förebygga skador och förslitningar. Detta träningspass förbättrar din hållning och får dig att springa snabbare, lyfta tyngre, kasta längre!
Kommentar: Låter lite liknande upplägget jag körde i Run4Fun, och det tyckte jag ju om. Nackdelen är att passet bara är 30 minuter långt, så det känns inte riktigt som man får valuta för pengarna. Fast man kan i och för sig komplettera det med en stund på löpbandet när man ändå är där.
DANCE FUSION
Dansklasser som varierar vecka för vecka. Du ser veckans pass i bokningssystemet på hemsidan. Let’s dance!
Kommentar: Roligt – eller bara spretigt? Olika instruktörer antar jag. Och vissa veckor kanske man tycker det är jätteroliga danser. Andra veckor inte lika kul. Fast det bli ju å andra sidan variation.
DANSAEROBIC
Ett effektivt och uttrycksfullt sätt att träna olika dansstilar där alla pass bygger på aerobicsteg. Här tränar du koordination, smidighet samt kondition samtidigt som du har roligt!
Kommentar: Som dans fast ändå inte. Aerobicsstegen är jag ju rätt bekväm med, och kanske kombinationen dans och aerobics visar sig vara en riktig höjdare?!
MRL
Ett roligt pass där du tränar både kondition och styrka. Passet är uppbyggt i intervaller, kondition på stepbräda varvas med styrka för mage, rumpa och lår. Enkla och effektiva övningar som ger resultat! Passet finns i olika längder.
Kommentar: Favorit i repris från förra gången jag tränade på Sportlife. Då var det en riktigt bra instruktör – undrar om han är kvar
SH’BAM®
En dansklass med enkla steg där fokus ligger på att svettas och ha roligt tillsammans! Njut av att släppa loss till listettor och schyssta remixar av gamla favoritlåtar – energigivande och träningseffektivt. Come as you are – leave as a star!
Kommentar: Mer dans! Och i alla fall presentationen låter jäkligt peppande!
.
Så det finns en hel del roliga alternativ. Kanske ska man testa lite olika? Variera mellan dem?
Vad har ni för favoritpass när ni tränar på gym?
Annonser
Categories: träning | Etiketter: , , , , , , , | 12 kommentarer

Sälar och mörker

+2 grader och kolsvart ute… klart man inte är så sugen på att ge sig ut på en löprunda då. Men jag var så där vanligt osugen – inte totalt ”jag vill verkligen inte och helst vill jag inte ta ett enda löpsteg till i hela mitt liv och jag lägger mig på sängen istället och struntar i allt-osugen”. Så jag tog på mig mina träningskläder (MÅNGA lager – jag HATAR att frysa) och tillsammans med Jonas och Cornelia begav jag mig av ut på löprundan ändå. Och när det första lilla mentala motståndet lagt sig så var det riktigt skönt.

Hade för säkerhets skull sett till att inte jag utan Jonas hade på sig Garmin-klockan idag (jag hittar ju inte min) så att jag inte skulle ha någon möjlighet att kolla några snittider utan enbart låta kroppen bestämma vilket tempo jag skulle hålla.

Fem trevliga kilometer senare, inkluderat en snabb påhälsningar hos sälarna i Slottsskogen (Cornelia äääälskar sälarna) var jag (vi) hemma igen. Mera pigg än innan jag gav mig iväg. Precis så som det måste få vara just nu. Tiden då? Faktiskt en halv minut snabbare än förra rundan.

Inga bilder idag förresten. Det är inte så lätt att ta bra bilder när det är kolsvart ute.

Categories: löpning | Etiketter: , , | 2 kommentarer

Vad fasen hände här?!!

8 pepparkakor, 3 Rollo-kolor och 2 skumtomtar… och detta bara några timmar efter mitt förra inlägg att nu är jag på gång igen – och just pepparkakor, Rollo och skumtomtar ska jag minsann hålla mig borta ifrån, trots att de finns precis ute i köksskåpet. Var är logiken i det?!!

Men, on the positive side – dagens steg är med råge avklarade, löppasset är inbokat för morgondagen och just nu sitter jag och letar efter roliga träningsspel till mitt PS3. Förslag någon?

Categories: Mat | 2 kommentarer

Balans

Jajamensan! Nu kör vi (jag) igen.

Idag känner jag mig faktiskt riktigt peppad till att ge mig ut och springa. Tyvärr har vi andra planer för kvällen så någon löpning kommer det inte att bli idag, men bara det att lusten finns där känns helt klart positivt!

Provade två av mina gamla (nästan oanvända) klänningar igår. En jag hade tänkt använda på julafton, och en annan till nyårsafton (varför köpa nytt hela tiden om man inte måste?!!) MEN… oj oj oj – ingen vacker syn! När jag provade samma klänningar för ett månader sedan satt de visserligen tajt, men på ett bra sätt. Igår satt de fortfarande tajt, men magen putade ut och det såg ut som jag var gravid i 15:e veckan eller något sådant. Inte så roligt! Nu är det inte så att mitt huvudmål är att vara pinnsmal, men runt storhelgerna när jag ska träffa massor av släktingar är den sista frågan jag vill behöva få om jag är gravid igen. Alltså behöver jag göra något åt min putmage – inte i januari utan nu.

Och att gå på diet i december… ingen höjdartajming direkt! Så det tänker jag inte utsätta mig själv för. Det får mera bli ett tänk om att hålla igen och försöka tacka nej till de onödiga onyttigheterna som kommer i min väg. Och framför allt dem jag stoppar (stoppat) i mig på alldeles eget initiativ när jag gått omkring här hemma. Visst, det finns både pepparkakor, skummtomar och Rollokolor i skåpet (bara för att nämna några saker) men en vanlig tisdagskväll behöver de inte hamna i min mage. Förstår ni vad jag är ute efter? Ibland ja, men inte så ofta. Kanske jag med hjälp av detta kan lyckas få magen till att implodera en aning innan jul.

Träning då? Ja, som sagt, idag känner jag mig rätt peppad. Men med tanke på min enorma motivationsbrist den senaste månaden så tror jag inte det vinnande konceptet i längden är att lägga upp ett gediget träningsschema a´la Run4Fun, bara för att tappa sugen, ge upp och kanske bli sjuk efter en vecka. Istället är det en fråga om att komma igång, speciellt med vardagsmotion. Därför åkte stegräknaren på idag igen. Ett snitt på minst 10 000 steg per dag är målet. Förutom det ett eller ett par löppass och gärna något styrkepass per vecka. I januari kommer jag förhoppningvis ha tillgång till någon form av träningskort också, så då blir det lite mer variation i träningen – kanske kan jag då få in ett dans- eller aerobicspass i veckan.

Ja, det var väl det. Inget mer upp på vågen nu… och kanske till och med lite neråt. Men framför allt – balans!

Categories: Mat, träning | 4 kommentarer

Nya utmaningar?

Kände mig inte speciellt pepp att komma ut idag heller. Men skamm den som ger sig.

Första kilometern gick trögt. Andra kilometern likaså. Man brukar ju säga att om man inte är sugen på att ge sig ut och springa så ska man ändå springa 10 minuter och efter det brukar lusten komma. Den tesen har jag ofta kunnat skriva under på, men idag var min lust att vända minst lika stor efter 10 minuter som innan jag gav mig av hemifrån. Vad är det som har hänt med mig?!! Vart har min motivation tagit vägen?!!

Som tur är hade jag mannen med mig, och även om hans argument med att ”du ska vara nöjd för det finns människor i rullstol som inte kan springa alls” inte direkt bet på mig så kändes misslyckandet av att bara ge upp och vända hemåt lite för stort så jag fortsatte.

Ett kort stopp efter 2 km och ännu ett stopp efter fyra. I övrigt ett jättelugnt pass i sjuminuters-tempo med tung kropp men inga större problem med flåset. Och faktiskt… med en kilometer kvar kände jag mig lite mera pepp och lyckades till och med genomföra en liten fartökning. Hade säkert kunnat fortsätta ytterligare några kilometer efter det, men kände att det viktigaste idag var att få avsluta dagens pass med en positiv känsla i kroppen. Så så fick det bli. 5,2 km senare var jag hemma igen.

”Det sitter i ditt huvud” sa mannen. ”Jag vet” svarade jag. Men det är ju just det som är det svåraste. Hade det handlat om dålig kondition pga långt träningsuppehåll hade det bara varit att köra på och vänta på en förbättring. Nu sitter det som sagt i huvudet och jag måste in och jobba mentalt med mig själv på ett annat sätt. Men hur?!?

Har funderat en del, framför allt inför det nya året, och känner att jag skulle vilja träna något annat än löpning ett tag. Eller i alla fall släppa fokus på löpningen ett tag, även om jag förhoppningsvis kan ta mig ut på en och annan runda ändå. Jag behöver hitta en (rolig!) träningsform där jag inte kan mäta min egen prestation (och därmed mina egna ”misslyckanden”) på samma sätt som i löpningen. Och på så sätt få tillbaka glädjen för fysiskt aktivitet. Kanske någon dansklass? Körde Funk på fysiken för en väldans massa år sedan och det var riktigt kul och gav massa endorfiner.

Har ni några nya träningsutmaningar på G inför det nya året? Något man kan köra tillsammans kanske? Tipsa mig!

Categories: löpning | Etiketter: , | 19 kommentarer

Första steget tillbaka

Jag läser era peppande kommentarer – på WordPress, jogg.se och Facebook – ”Tänk inte så mycket – gör bara!”, ”Du kommer må mycket bättre om du hittar ”flytet” igen”, ”Du är snart tillbaka, genom ditt blogginlägg har du tagit första steget”.
Jag åker ner på stan och träffar en bekant. Vi pratar träning och hon berättar om hur hon nyligen återupptagit sin löpning igen – lugna, korta, njutningsfulla pass utan några krav på prestation. Känner mig inspirerad.
Jag läser i Lindas blogg om hur hon i flera veckor legat sjuk i lunginflammation och och att det hon helst av allt vill är att få ge sig ut och träna igen – och minns mina egna skadeperioder och utdragna förkylningar som lett till ofrivillig träningsvila… hur jag längtade efter att få komma ut och röra på mig men inte kunde.

Så idag bestämde jag mig. Det får gå hur långsamt det vill. Och det får vara hur kort det vill. Men ut ska jag.

Allt annat än perfekt uppladdning (en lunch bestående av våfflor, grädde och sylt), energinivån i botten (ville helst bara lägga mig ner och sova) och borttappad Garmin (kände mig nästan gråtfärdig när jag inte hittade den – snacka om att göra småsaker till enorma hinder när man redan innan är låg) – men ut tog jag mig i alla fall.

Fem lugna kilometer. Först i medvind, sen i motvind. Drygt 7 min/km.

Väl hemma igen kände jag mig… endorfinstinn? Nej tyvärr inte. Redan peppad inför nästa pass? Nej, inte det heller. Men jag är i alla fall igång igen. Jag har börjat. Första steget, och nu är det bara att fortsätta…

Categories: löpning | 8 kommentarer

Träning, mat och sömn

Vad kom först – hönan eller ägget. Eller vad kom först – att jag slutade skriva i bloggen för att jag slutade träna, eller att jag slutade träna för att jag slutade skriva i bloggen? I vilket fall som helst så är det totalstiltje på båda fronterna just nu.

Jag sover dåligt. Jag äter dåligt. Och jag tränar i stort sett ingenting.
Och skulle jag bara börja träna igen så skulle jag säkert både äta och sova bättre. Men det är en sak att veta det – det är en annan sak att göra det.

Idag var det dags för en (efterlängtad) löpardejt med två bloggvänner Sara & Malin – varav den ena jag träffat ett par gånger  tidigare och den andra jag aldrig träffat irl. Kände mig superpeppad när vi bokade det. Men idag – not so much. Och inte igår heller för den delen. Så jag valde att lämna återbud. Kändes inget bra alls!
Och anledningen då? Ja, den anledningen jag sa till mig själv (och till dem) var att jag hade så himla många måste som skulle göras idag. Vi var i Ullared hela dagen igår, och alla helgens ”måsten” hamnade därför idag. Dvs städa, tvätta och storhandla. Plus att alla Ullaredsinköp skulle packas upp och sorteras in i diverse redan fulla skåp (som därmed måste rensas) och sen hade jag äpplen jag fått från mamma för flera veckor sedan som jag helt enkelt blev tvungen att göra mos av pronto, annars skulle de ruttna och få slängas.
Så visst var det ingen lögn. Jag hade verkligen massa måsten att göra idag. Men samtidigt vet jag ju att man alltid kan prioritera, och omprioritera. Och visst hade det varit ett väldigt trevligt avbrott i alla måsten att få komma hemifrån i ett par timmar för att ta en löprunda med de andra tjejerna.

Den riktigt riktiga anledningen då? Kanske att det är över två veckor sedan min senaste löprunda, och dessförinnan har löprundorna verkligen inte heller duggat tätt. Så jag var väl på något sätt orolig att jag inte skulle hänga med. Att jag efter 500 m skulle vara helt slut och därmed förstöra hela löppasset för oss allihop.
Fånigt, jag vet. för jag är alldeles säker på att de hade anpassat sig – det hade ju jag gjort om någon av dem varit ur form.

Jag läser (lyssnar) just nu på Martina Haags bok ”Heja heja” (en för övrigt väldigt underhållande och peppande bok som jag absolut kan rekommendera som en lite enklare löparbok – mer om den kommer förhoppningsvis i ett senare inlägg när jag läst klart den). I alla fall, där skriver Martina om hur hon kommer in i en svacka. Det blir vinter och hon gör ett träningsuppehåll. Sen följs det av flera månaders sjukdom. och helt plötsligt har löparen Martina Haag försvunnit. Och det känns som hon aldrig varit en löpare.
Och trots åtta års (mer eller mindre) löpande är det så jag känner mig idag. Har jag någonsin varit en löpare? Och hur ska jag ta steget tillbaka för att bli en löpare igen?

Idag har jag inget svar på den frågan. Kan helt enkelt bara konstatera att jag måste göra något för att ta tag i mig själv. Får jag bara koll på träningen igen är jag säker på att även maten och sömnen hänger med. Och därmed  hela mitt allmänna välbefinnande. Så en plan behövs. Fortsättning följer…

Categories: löpning | Etiketter: , , , , | 7 kommentarer

Posture – Classic performance

Ni som följt min blogg ett tag vet att jag i perioder har en del problem med min rygg och försöker hitta olika lösningar som kan hjälpa mig med detta problem.

För en knapp månad sedan fick jag hem en Posture Classic performance för att testa. Enligt texten på Postures egen hemsida ska den ”ge axelpartiet en bekväm stretch som aktiverar musklerna för en naturligare balans mellan fram- och baksidans muskulatur. Det ger en upprätt position och en attraktivare mer funktionell hållning”. Visst lät det bra? På bilden såg den lite obekväm ut, men testa måste man ju!

Bilderna är lånade från Postures hemsida

Att ställa in Posturen var inga problem. Inte heller att få på sig den. Att jag inte skulle ha den direkt mot kroppen kände jag snabbt. Inte för att det fanns några vassa sömmar eller något sådant som riskerade att skava, men den går in rätt mycket i armhålorna och har man inga kläder under blir det obekvämt rätt fort.

Jag har försökt att använda den i förebyggande syfte. Och visst förbättrar det hållningen , men efter några timmar känns den så obekväm i armhålorna att jag bara måste ta av mig den. Det som där emot har fungerat bättre är att ta på mig den när jag känner att nu börjar jag få ont i ryggen och den behöver vila. Då ger Posture en viss avlastning och uppsträckning som känns positivt för det onda.

Så slutbetyget är… godkänt. Inte för every day use, men som hjälp och avlastning när det verkligen behövs.

Categories: Skador/Rehab, träningsprylar | Etiketter: , , | 3 kommentarer

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.