8-veckorsutmaningen (III)

Dags att dra igång ännu en 8-veckorsutmaning! Yey!
Halvvägs genom semestern (och med en långvarig värmebölja som har fått mig att njuta till fullo, men tyvärr inte att träna och äta så nyttigt) så är det dags att shapea up mig en aning. Eller… ganska så mycket faktiskt.
Häng gärna på om ni känner för det! Alla sätter så klart sina egna personliga mål, men här kommer mina.

Starten går måndag 23 juli och avslutas den 16 september

Löpning 8 pass
Styrketräning 16 pass
Matlagning/recept: 6 nya recept
Vikt slutvikt mellan 63-64 kg

Löpning: Även om jag inte springer lika ofta som tidigare, så har jag ändå ok kondition. Däremot har jag problem, får ont framför allt runt svanskotan och höfterna när jag springer. Därför kommer jag behöver komplettera med styrketräning för att kroppen ska fixa löpträningen. Och därför är antal löppass ganska lågt satta.
Jag kommer köra en 5 km-runda i tänkt max-tempo i morgon så jag har något att jämföra med när utmaningen slutar.
Styrketräning: Jag tycker verkligen inte det är roligt att styrketräna! Men som sagt, kroppen måste ju hålla i längden. Har fått ett träningspass av en (medicinsk) PT som jag haft goda erfarenheter av sen tidigare, men har inte haft motivationen att sätta igång med det tidigare. Nu är ambitionen att köra detta pass (alt. cirkelgym på gymmet) minst 2 ggr/veckan.
Matlagning/recept: Är galet trött på att sitta fast i samma hjulspår vecka ut och vecka in när det gäller maten. Men min man är pescetarian, min dotter är galet kräsen och dessutom helt ovillig att äta vegetariskt, och jag försöker äta nyttigt. Så att laga mat till min familj är minst sagt en utmaning – i alla fall om jag vill laga samma mat till alla. Så mitt mål här är att hitta sex nya recept som kan funka för hela familjen. Utan allt för mycket individanpassningar.
Vikt: Jag var för ett drygt år sedan uppe på min högsta vikt någonsin på 81,4 kg. Gick då med i Viktväktarna och lyckades nå min målvikt (65 kg) strax innan jul. Gick efter det ner ytterligare några kilon men har de senaste månaderna slarvat en del med maten. Exakt hur mycket jag gått upp får jag se när jag ställer mig på vågen i morgon, men min trivselvikt ligger mellan 63-64 kg så det är där jag tänker mig ligga igen om 8 veckor.

Så ser alltså planen ut för de närmsta 8 veckorna. Före-bilder är precis tagna, men kommer först att bli offentliga när det även finns efterbilder att visa upp ;-)

Vad har ni för tränings- och mattänk för tillfället? 

 

Annonser
Categories: 8-veckorsutmaningen | Etiketter: , , , , | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “8-veckorsutmaningen (III)

  1. Pingback: Halvtidsrapportering på 8-veckorsutmaningen | joggandesund

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: