Kronisk inflammation i armen?!

I går var jag åter igen på gymmet för att köra igenom det program sjukgymnasten gett mig. Och denna gången hittade jag den maskin jag inte lyckades hitta förra gången. Vilket jag VERKLIGEN önskar att jag INTE hade gjort!
ont i armenKände redan då jag började göra övningen att det inte alls kändes bra. Sjukgymnasten sa till mig under genomgången att om det blev för jobbigt att köra (på lättaste vikten) med bara vänsterarmen så skulle jag hjälpa till lite med högerarmen också. Vilket jag gjorde. Men fortfarande gjorde det ont. Avslutade därför efter 2×12 reps och struntade där med i det sista. Direkt efter passet kände jag att jag hade ont i armen. Två timmar senare kände jag att jag hade riktigt ont i armen. Och på kvällen när jag skulle försöka sova värkte det så mycket att det var näst intill omöjligt. Somnade till slut strax efter ett, men vaknade säkert fem gånger under natten för att det gjorde ont. Idag har jag både knaprat värktabletter och sprayat med Eese.

För er som inte hängt med i vad som hänt. I mitten av december var jag ute och gick med barnvagn och hund, när vovven plötsligt gjorde ett oväntat ryck i kopplet. Antog jag fått en inflammation så gick till läkaren som skrev ut kur med Diklofenak. Käkade den i 10 dagar, och den värsta smärtan avtog. Men fortfarande gjorde det ont i vissa rörelser – framför allt rörelser bakom om ovanför kroppen.
För 2-3 veckor sedan besökte jag sjukgymnast för övningar för min rygg, men fick samtidigt några övningar för armen. Käkade också en Diklofenakkur till.  

Har nu googlat runt lite på nätet. Försöker hålla mig borta från alla ”allmäna” skriverier i ämnet och koncentrera mig på ”Vårdguiden” och liknande faktabaserade sidor. Och från vad jag kan utläsa verkar det som jag nu fått en kronisk inflammation i armen. Så läkare måste uppsökas igen. Kanske kan en kortisonspruta hjälpa? Eller behandling med tens?

Instruktionerna från sjukgymnasten är nu att skippa alla övningar i både styrke- och stretchprogrammet som gör det minsta ont i armen tills jag träffat en läkare.

Kategorier: Skador/Rehab | 5 kommentarer

Inläggsnavigering

5 tankar om “Kronisk inflammation i armen?!

  1. Åh nej… Du har verkligen inget flyt… :-(
    Hoppas det löser sig och att de hittar vad det är som krånglar.

  2. Jens

    hej hej,
    jag går just nu och får ultraljuds behandling mot en inflammation i mina sesamben under båda fötterna, det känns som det hjälper och det gör att kroppen ”tar tag i inflammationen” och påskyndar läkningen.
    Kan vara värt att testa för dig med.

    • Tack för tipset. Har läst om denna behandling, men trodde den var så kostsam att den endast användes som ”sista utväg”. Var det svårt för dig att få behandlingen? Hur länge hade du haft inflammationen och vad hade du försökt för att få bort den innan?

  3. Jens

    nej inte alls, jag har hittat en sjukgymnast som gör det, han omfattas dessutom av VG regionen så har kommit upp i fri kort nu :)
    Jag har haft inflamationen i drygt ett år. senast jag var i kontakt med sjukvården så resulterade det i en låång resa från Uddevalla ner till Halmstad till en ortoped, där tänkte jag att dom skulle kunna hjälpa mig. Det enda jag fick efter att ha åkt så långt var en kortisonspruta, smärtan försvann ett tag men kom snart tillbaka igen, sen ett otal kurer Diklofinak.
    Men Ultraljudet är det som känns bäst hittills.
    Lycka till!!

    • Ok, men då har du ändå haft det ett tag och provat olika grejer.
      Jag tänker ta mig till läkaren på söndag (svårt att pussla in sånt på jobbtider just nu så det fick bli så) och tänker att de kanske ger mig kortisonspruta. Får se om det hjälper. Annars får jag väl gå vidare. Tror tyvärr inte min sjukgymnast har tillgång till ultraljud… får kolla med henne.

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.